ספר הכוזרי

לקריאה:
ספר הכוזרי
רבי יהודה הלוי זצ"ל
הספר בנוי כשיחה בן מלך כוזר לבין החכם היהודי
והוא עוסק ביסודות האמונה היהודית
ובהסבר על דרך התורה
לקריאה לחץ כאן

פתיחת ספר הכוזרי:

שאול שאלוני לטענות ולתשובות אשר אתי נגד טענותיהם של החולקים על דתנו מבין הנמשכים אחר הפילוסופיה ומבין מאמיני דתות אחרות ומבין המינים מבני ישראל.
ונזכרתי מה ששמעתי לפני זמן מה טענות שטען החבר לפני כארבע מאות שנה בפני מלך הכוזרים טענות אשר על פיהן קבל המלך את דת היהודים כמו שהדבר מפורסם וכמו שהזכר בספרי דברי הימים. מלך זה מספר שם נשנה אליו חלום אחד פעמים רבות בחלומו והנה מלאך מדבר אליו ואומר לו כונתך רצויה בעיני האלוה אבל מעשך אינו רצוי, והמלך היה זהיר מאד במצוות דת הכוזרים עד שהוא עצמו היה משמש בהיכל אשר להם ומקריב קרבנות בלב שלם. אולם עם כל אשר הוסיף לשמר את המצוות ההן, היה המלאך נראה אליו לילה לילה ואומר לו כונתך רצויה אבל מעשך אינו רצוי.דבר זה גרם לו למלך הכוזרים לדרש ולחקר בדבר האמונות והדעות, וסוף דבר התיהד הוא ועם רב מן הכוזרים אתו.
והנה רבות מטענות החבר היו לי לקורת רוח בהיותן מסכימות עם דעתי, ואומר ראוי הדבר כי אכתוב את הטענות ההן כאשר נתגלגלו, והמשכילים יבינו מספרים כי משנגלה לו למלך הכוזרים בחלום כי כונתו רצויה בעיני האלוה אך מעשהו אינו רצוי, ואף נצטוה בחלומו זה לבקש את המעשה הרצוי בעיני האלוה, פנה בראשונה אל פילוסוף אחד וישאלהו להאמנתו.