מסילת ישרים

ספר מסילת ישרים
לרבי משה חיים לוצאטו זצ"ל
המכונה הרחמ"ל
ספר מוסר יסודי

לקריאה לחץ כאן
לקריאה לחץ כאן


ספר מסילת ישרים עם ביאורים ועיונים
מאת רבי יחזקאל סרנא זצ"ל

קטעים מתוך ההקדמה לספר "מסילת ישרים":

אמר המחבר: החיבור הזה לא חברתיו ללמד לבני האדם את אשר לא ידעו,
אלא להזכירם את הידוע להם כבר ומפורסם אצלם פירסום גדול.
כי לא תמצא ברוב דברי, אלא דברים שרוב בני האדם יודעים אותם
ולא מסתפקים בהם כלל, אלא שכפי רוב פרסומם וכנגד מה
שאמתתם גלויה לכל, כך ההעלם מהם מצוי מאד והשכחה רבה.

על כן אין התועלת הנלקט מזה הספר יוצא מן הקריאה בו פעם אחת,
כי כבר אפשר שלא ימצא הקורא בשכלו חידושים אחר קריאתו
שלא היו בו לפני קריאתו, אלא מעט. אבל התועלת יוצא מן
החזרה עליו וההתמדה. כי יזכרו לו הדברים האלה הנשכחים
מבני האדם בטבע, וישים אל לבו חובתו אשר הוא מתעלם ממנה. 

...  הוא מה שאמר שלמה (משלי ב, ד) אם תבקשנה ככסף וכמטמונים תחפשנה,
אז תבין יראת ה' (משלי ב, ד-ה). אינו אומר אז תבין פילוסופיה, אז תבין תכונה,
אז תבין רפואה, אז תבין דינים, אז תבין הלכות, אלא אז תבין יראת ה'.
הרי לך, שלהבין היראה צריך לבקש אותה ככסף ולחפש אותה כמטמונים.

...ומצאתי לחכמינו זכרונם לברכה שכללו החלקים האלה בסדר וחילוק
אחר יותר פרטי ומסודר לפי ההדרגה המצטרכת בהם לקנות אותם על נכון.
והוא מה שאמרו בברייתא, הובאה במקומות שונים בש"ס ואחד מהם
בפרק לפני אידיהן, זה לשונם: "מכאן אמר רבי פינחס בן יאיר:

'תורה מביאה לידי זהירות, זהירות מביאה לידי זריזות, זריזות מביאה
לידי נקיות, נקיות מביאה לידי פרישות, פרישות מביאה לידי טהרה,
טהרה מביאה לידי חסידות, חסידות מביאה לידי ענוה, ענוה מביאה
לידי יראת חטא, יראת חטא מביאה לידי קדושה, קדושה מביאה לידי
רוח הקדש, רוח הקדש מביאה לידי תחית המתים" (עבודה זרה כ, ב)

והנה על פי הברייתא הזאת הסכמתי לחבר חבורי זה ללמד לעצמי
ולהזכיר לאחרים תנאי העבודה השלמה למדרגותיהם. ואבאר בכל
אחד מהם עניניו וחלקיו או פרטיו, הדרך לקנות אותו ומה הם מפסידיו,
והדרך לישמר מהם. כי אקרא בו אני וכל מי שימצא בו נחת, למען נלמד
ליראה את ה' אלקינו ולא תשכח ממנו חובתנו לפניו, ואשר חמריות הטבע
משתדל להסיר מלבנו הקריאה וההסתכלות יעלה על זכרוננו ויעירנו
אל המצוה עלינו וה' יהיה בכסלנו וישמור רגלנו מלכד.

ותתקיים בנו בקשת המשורר האהוב לאלקיו: 'הורני ה' דרכך אהלך באמתך,
יחד לבבי ליראה שמך'(תהלים פו, יא), אמן כן יהי רצון.